Vissen met introducés

Voor de hengelsport is het wezenlijk dat zoveel mogelijk mensen aan het vissen kunnen ‘proeven’. Meestal zijn dit de mensen die wat vaker kunnen gaan vissen omdat zij daar ook de tijd voor hebben  en dan eigenlijk ook lid van een hengelsportvereniging zouden moeten worden, doch die  stap is vaak nog te groot. Reden: het (nog) niet bekend zijn met onze mooie buitensport.

Om laagdrempelig met de hengelsport kennis te kunnen maken is in 2015 de actie Meevistoestemming gestart. De 525.000 sportvissers in Nederland zijn de beste ambassadeurs voor hun eigen hobby. Op het werk, op feestjes of naar vrienden praten zij wel eens enthousiast over hun hobby. Ongetwijfeld zijn er dan mensen die aangeven nieuwsgierig te zijn en het ook wel eens te willen meemaken.  nog niet zo lang geleden was het eigenlijk heel moeilijk om dan iemand een keer mee te nemen. Men had eigenlijk meteen een VISpas van meer dan 30 euro nodig en anders liep men met de huidige intensieve controle kans op een bon. Dit hield heel veel mensen tegen en het vormde een enorme gemiste kans voor de hengelsport.

Daarom is in samenspraak met de federaties besloten om vanaf 2015 alle aangesloten sportvissers gratis de mogelijkheid te geven drie verschillende personen elk één keer onder zijn/haar begeleiding een dagje mee uit vissen te nemen in een water uit de Gezamenlijke Lijst van Nederlandse Viswateren middels een zogenaamde Meevistoestemming.

Hiermee hebben de aangesloten sportvissers de mogelijkheid gratis een bekende enthousiast te laten kennismaken met zijn/haar geliefde hobby en samen een leuke dag te hebben. Maximaal mag een VISpashouder drie verschillende mensen elk één keer meenemen. Het gaat om een kennismaking met de hengelsport en moet onder begeleiding van de VISpashouder (waarschijnlijk ook met zijn / haar hengelmateriaal) plaatsvinden. De Meevistoestemming geldt alleen voor wateren ingebracht in de Gezamenlijke Lijst.

De Meevistoestemming is een schriftelijke toestemming voor één persoon om één dag gratis mee te mogen vissen met een VISpashouder in een landelijk ingebracht water in de Gezamenlijke Lijst van Nederlandse Viswateren. Als lid van een aangesloten hengelsportvereniging (VISpashouder) kun je dus familie, vrienden of kennissen die geïnteresseerd zijn gratis een dag meenemen om kennis te maken met het vissen. De beste ambassadeur voor de sportvisserij ben jij!

Daarmee verlaagt het de drempel voor mensen die het vissen een keer willen proberen. Zij hoeven niet meteen een VISpas aan te schaffen en lid te worden van een vereniging.

De Meevistoestemming is alleen geldig als gevist wordt samen met de VISpashouder, onder dezelfde voorwaarden, behalve dat de door de introducé gevangen vis moet worden teruggezet. De Meevistoestemming is alleen overdag geldig (1 uur voor zonsopkomst tot 2 uur na zonsondergang) en voor maximaal 2 hengels.

Let op: bestel alleen als je zeker weet met wie en welke dag je samen gaat vissen. Je kunt maximaal drie keer bestellen en alleen met 3 verschillende mensen. Iemand kan ook slechts 1 keer meevissen, daarna zal deze persoon zelf een VISpas moeten aanschaffen.

MeeVIStoestemmingen die eenmaal zijn aangemaakt zijn niet inwisselbaar!